Budapest XVI. kerületében, Cinkotán, a domb tetején álló patinás, vöröstéglás épület magasan kiemelkedik a körülötte elterülő dimbes-dombos vidékből. Az épület homlokzatán ezt láthatjuk: Szerb Antal Gimnázium. A kapun belépve a főbejárat mellett egy táblán az alábbiak olvashatók: „Beniczky Gáborné Batthyány Ilona grófnő születésének 150. évfordulója alkalmából állították Cinkota lakói 1992.” Belépve az épületbe néhány lépcső után a földszinti előtér következik, ahol egy másik emléktábla látható, az alábbi felirattal: „Szabad battyányi és Német ujvári gróf Batthyány Lajos özvegye szül.: Zichy Antónia grófnőnek, a nemesszívű honleánynak, az elhagyott árvák igaz nemtőjének, a hervadhatatlan érdemű pártfogónőnek örök hálája jeléül 1888-ik évben a Magyar Gazdasszonyok Országos Egylete”. A földszinten továbbhaladva, a középső lépcsőn az első emeletre érve Szerb Antal bronz mellszobrával kerülünk szembe, a talapzatba vésve: „...Semmi sem igazán kezdet...”. Ahhoz, hogy a sokféle emléktábla összefüggését megértsük, közel 150 évet kell visszamenni az időben.
Az iskola létrejötte nem helyi kezdeményezés eredménye volt. Az 1860/61-es években, az akkori nemzeti remények
idején a nemesség és a nagypolgárság hölgyei is szervezkedni kezdtek, és 1861. március 15-én megalakították a
Magyar Gazdaasszonyok Országos Egyesületét.
Az egyesület megalapítása özvegy Zichy Pál Ferencné és özvegy gróf Batthyány Lajosné nevéhez fűződik. Batthyány
Lajosné, a 48-as eszmék képviselője eleve biztosítéka volt annak, hogy az egyesület nemzeti, illetve haladó
szellemű legyen. Az egyesület megalapítói között van Hollán Ernőné, Bram Lajosné, Kralovánszky Istvánné,
Simig Istvánné, Ziehrer Józsefné és Sztupa György. „Ezen egyesület célja a női hivatás magasztos fogalmának
megfelelőleg azon törekedni, hogy hazánk bármely osztályának szegény sorsra jutott leányai tiszta erkölcsű,
gondos, ügyes, szorgalmas háziasszonyokká s a közjóért buzgó lelkes honleányokká képeztessenek ki.”1.
Az egyesület egy árvalányházat akart a főváros területén felállítani, az e célra befolyt gyűjtésekből már 1866
nyarán meg tudta nyitni árvaházát és elemi iskoláját a Három dob (ma Damjanich) utcában. Az 1870-es években az
épületet 68 leány befogadására bővítették ki. Az árvák mellett fizető növendékeket is felvettek, a bővített
épületben így már elemi és polgári iskola is működhetett.
A gimnázium birtokában 1883-tól szerepelnek írásos dokumentumok, elemi és polgári iskolai osztályok anyakönyvei.
Egy-két évtized után az intézet szűknek bizonyult, és a század végén az egyesület vezetősége új, modern, 150
férőhelyes árvaház létesítését vette tervbe. Minthogy Budapest akkori területén ehhez nem volt meg az anyagi
erejük, elfogadták özvegy Beniczky Gáborné gróf Batthyány Ilona ajánlatát, hogy a fővárostól ugyan kissé
messzebb fekvő Cinkotán, olcsó telken építsék fel az intézetet, az ő parkja és kastélya mellett. Végrendeletében
így rendelkezett: „...Cinkotai kastélyomat, udvaromat, kertemet összes melléképületével együtt úgy, amint az ma
bekerítve van, berendezés és bútorzat nélkül korán elhunyt kisleányom emlékére a Magyar Gazdaasszonyok Országos
Egyesületének hagyományozom és rendelem átadni azon rendeltetéssel és kötelezettséggel, hogy a kertet, ahol
kisleányom egy külön emelt épületben eltemetve van, s ahová engem is eltemetni fognak, a sírbolttal együtt a
mostani állapotban „Lea telep” cím alatt örök időkre fenntartani és gondozni köteles, mi célból a fenti
ingatlanra az elidegenítési tilalom kapcsán a fenti kötelezettség is telekkönyvileg feljegyzendő lesz...”
(A kripta ma már üresen áll, mert mint az az egyik pótvégrendeletéből kiolvasható, „...miután Budapest
székesfőváros tanácsa Budapesten, 1926. évi február 4-én kelt 148820/1925. X. sz. határozatával megengedte,
hogy korábban elhalt kisleányommal együtt édesatyámnak, gróf Batthyány Lajosnak a Kerepesi úti temetőben levő
mauzóleumában nyerhessek örök nyugvóhelyet, ezen mauzóleumba temettessem el, és ugyanakkor boldogult kisleányom
koporsója is a cinkotai kriptából ide szállíttassék át...”)
A szerződést 1901-ben kötötték meg, de az anyagiak előteremtéséig kölcsönt vettek fel. A terveket Pártos Gyula
építész készítette. A tervezés elhúzódott, így az épületet 1905-ben kezdték el építeni, és 1906 augusztusában
adták át rendeltetésének a kétemeletes, majdnem 100 méter hosszú impozáns iskolát. Az intézmény megnyitása után
derült ki, hogy a városi fizető gyermekek nem követték "falura" volt iskolájukat - a HÉV ritkán járt akkoriban,
más közlekedési eszköz pedig nem volt. Az Egylet alapítványi helyeinek korlátozott volta és a helyi egyházi
iskolák versengése folytán létszámhiány keletkezett. Az 1906/07-es tanévben 5 elemi és 4 polgári iskolás
osztállyal indult meg a tanítás, 29 elemi, illetve 61 polgári iskolás fővel. 1907/08-ra 31 elemi és 49 polgári
iskolába járó tanulóval folyt a tanítás. 1908-ban a hiány megszüntetése érdekében egy másik társadalmi
egyesület jegyzők árváit helyezte az intézménybe, így a következő tanévben már 43 elemi és 100 fő polgári
osztályba járó tanuló volt. A nevelőintézet 1919-ig eredeti formájában, mint elemi és polgári iskola működött.
Az iskola tevékenységéről így írt egy korabeli újság:
"Az intézet hatosztályú elemi iskolát, négyosztályú polgári iskolát és két szakra osztott továbbképző háztartás
és házipari tanfolyamot foglal magában, melyekben főzést, kenyérsütést, szabást, varrást, fonást, szövést,
gépvarrást, csipkeverést stb. tanulnak a növendékek. Rendkívüli tárgyak a zongora és a francia nyelv, tánc és
illemtan, külön kívánatra az angol nyelv. A tanítónők és nevelőnők mind bentlakók, így tehát a tanórákon kívül
is állandóan foglalkoznak a növendékekkel. Az intézet nagy gondot fordít a test edzésére, ápolására és
ügyesítésére is, s a növendékek hetenként nagyobb sétát tesznek a környék erdős vidékére, időnként pedig a
tanítónők vezetése alatt a főváros nevezetességeit tekintik meg. Tanítási és ellátási díj, beleértve az intézeti
egyenruhát, tankönyveket, író és rajzeszközöket, egész tanévre 800 korona, a rendkívüli tantárgyakkal együtt
1000 korona. A díjak négy részletben előre fizetendők."
A XIX. század közepétől a gazdasági ismeretek oktatásának fontos területe volt a gazdaasszony képzés. Az 1896.
évi 60 746. sz. rendelettel az akkori vallás- és közoktatásügyi miniszter létrehozta a gazdasági ismétlő
osztályokat, melyek elterjedésével fellendül a nők háztartási, gazdasági képzése is. Ezt igazolja a fenti
idézet is, hisz a tanultak között szép számmal olvashatunk olyan ismeretekről, melyek a mindennapi életben való
helytállást készítették elő. Az anyakönyvek között található olyan bejegyzés, mely szerint pl. az 1907/08-as
tanévben a polgári iskola befejezése után 6 fő csak háztartástant tanuló diák volt az intézményben.
A kiegyezés után az Andrássy-kormány vallás- és közoktatási minisztere, báró Eötvös József az oktatási rendszer
egészét érintő tervében népiskolai törvényjavaslatot dolgozott ki, melyet 1868-ban a 38. sz. törvénycikkben az
országgyűlés szentesített. A törvény végrehajtásához szükségessé vált a tanítóképzés megszervezése is. A
törvény életbe lépése után ugyanabban az évben kezdte meg működését a budai, majd a kolozsvári tanítóképezde.
Szükségessé vált a női tanítóképzés megszervezése is. Erre mutat egyes városok és vármegyék ilyen irányú
mozgalma, Pozsony vármegyével az élen. A Pozsony megyei iskolatanács 1870. március 28-án tartott ülésén
feliratban kérte egy tanító- és egy tanítónőképző felállítását a kormánytól. Mivel a monori tanítóképezde
októberben már megkezdte működését, a megyei iskolatanács külön folyamodványban kéri a vallás- és
közoktatásügyi minisztert, hogy legalább tanítónőképezde működhessék Pozsony városában. Az engedélyt megadták.
A miniszter az intézet ügyeinek intézésére egy hét tagból álló igazgatótanácsot nevezett ki. Ez a tanács
működött egészen 1919-ig. Az első tanács tagja volt Uhrl Józsa is, akit 1871. szeptember 27-én a képző
igazgatójának neveztek ki. Uhrl Józsa volt az első magyar tanárnő, aki francia nyelvtanári diplomát szerzett.
1889-ben Uhrl Józsát 24 évi igazgatói működés után saját kérelmére nyugdíjazták, igazgatónak Wollmann Emma
tanárnőt nevezték ki, aki 1909-ben megkapta az Erzsébet-rend második osztályú kitüntetését.
Az 1914/15-ös tanév már a világháború jegyében kezdődött, s Tabódy Ida vette át az igazgatást.
1919. január 1-jén a csehek megszállták az iskolát, lehetetlenné téve minden iskolai munkát. 1919. május 15-én
még a 22 végzős tanuló sikeresen letette a tanítónő-képesítő vizsgát, az erről szóló dokumentumot Budapestre
átmentették, a gimnázium irattárában látható.
Az új hatalom 1919. június 8-án tette rá kezét a Pozsonyi Magyar Királyi Állami Tanítónőképző Intézetére. Ezen
a napon jelent meg a tanintézet igazgatónőjénél, Tabódy Idánál Jozef Sedlacek minisztériumi titkár vezetésével
egy bizottság, amely követelte az intézet épületének, berendezésének, gyűjteményeinek, irattárának, pénztárának,
valamint teljes vagyonának átadását az új hatalom képviselőinek.
Tabódy Ida ebben a kétségbeesett helyzetben az MGOE elnökéhez, Zichy Sarolta grófnőhöz fordult azzal az
ajánlattal, hogy az egyesület adja bérbe cinkotai intézetét, amelynek fejében meghatározott számú növendék
tanításáról gondoskodni fognak. Az ügyet a magyar minisztérium is felkarolta, az épületet az állam bérbe vette,
így amikor a csehek hivatalosan is kiutasították az iskolát Pozsonyból, az intézet tanári kara azzal a tudattal
lépett a Szent István gőzös fedélzetére, hogy biztos otthonba érkeznek. Pozsonyból néhány felszerelési tárgyat
személyes holmijuk közé téve át tudtak hozni, mint pl. a Mágocsy-Dietz Sándor: A növények táplálkozása
(LXXX. kötet a Természettudományos Könyvkiadó Vállalat 1910-ben kiadott sorozatából). A pozsonyi kilakoltatás
pillanatában az igazgatónő az iskola kulcsát nem adta át a cseh katonai hatóságoknak, hanem magukkal hozták és
gyászszalagra fűzve őrizték.
1919. október 16-án a tanítónőképző új otthonában újjászületve kezdte meg működését, bár a pecséteken még
sokáig az alábbi felirat olvasható: "Pozsonyi Magyar Állami Tanítónőképző Cinkota". Az 1919/20-as anyakönyvek
tanúsítják, hogy a 4 évfolyamon 31, 24, 41 illetve 34 fő folytatta tanulmányait Cinkotán, az 1920/21-es évben
már a 4 évfolyamon 5 osztály működött 33, 33, 27, és 25 ill. 23 fővel. Az adatok mutatják, hogy folyamatosan
töltődtek fel az osztályok növendékekkel, a végzős évfolyamon már két osztályt kellett működtetni. A gyakorló
iskolájukban ugyanezen években 80 fő tanult, 20 tanuló az önálló első, 17 az önálló második, 43 pedig az
összevontan tanított 3-6. évfolyamon fejezte be az évet. 1920. júliusában 30 végzős szerzett tanítónő
képesítést, közülük mindössze 1 növendék volt Pest megyei.
A háború utáni nélkülözések, a felszerelések hiánya hosszú ideig éreztette hatását az iskola oktató-nevelő
munkájában. Tabódy Ida fáradhatatlan, akadályt nem ismerő agilitása, valamint széleskörű társadalmi kapcsolatai
segítségével sikerült a minimumot mindig előteremteni. Ekkor sietett segítségükre Batthyány Ilona grófnő is, aki
a magyar remekírók sorozatának odaajándékozásával vetette meg a tanítónőképző könyvtárának alapjait. Ma a
gimnázium könyvtárában közel 300 irodalmi mű, 10 természettudományi témájú, néhány szótár illetve lexikon
található az olvasóteremben, melyek a képző tulajdonát képezték. Köztük néhány különlegességnek számít ma már,
mint pl. A Pallas Nagy Lexikonának 1894-es kiadásából 10 kötet, vagy az Általános Chemia Dr. Gróh Gyula 1921.,
Organikus chemia Dr. Rex S. szerzőtől, vagy a szótárak, továbbá 1927-ből Pintér Jenő: Magyar irodalom története.
Az igazgatónő nagy hangsúlyt fektetett az előkelő társadalmi személyiségekkel való kapcsolat fenntartására,
ápolására. A húszas-harmincas évek társadalmi és szellemi vezetőrétegének csaknem valamennyi tagja megfordult
az iskola falai között. A főúri kapcsolatoknak köszönhetően számos magas rangú vagy külföldi vendég látogatott
el az iskolába, akiknek az érdeklődése a képző jó hírét igazolta. Pl. Bartók Béla, akinek édesanyja a pozsonyi
képző gyakorló iskolájának tanára volt, először Pozsonyban adott hangversenyt, majd 1934-ben itt Cinkotán
koncertezett. Jó kapcsolatuk volt Bárdos Lajossal, Cardyn Albert belga pedagógus egy kerekasztal-beszélgetés
során tájékoztatta az intézet tanári karát a belga oktatás helyzetéről. A finn köztársaság elnöke a tanári
könyvtárnak a Kalevala magyar fordítását küldte el. 1939. március 15-én Habsburg József főherceg és Auguszta
főhercegnő látogatott el a képzőbe.
Az intézmény első tanulói főleg a pozsonyi iskola, valamint más megyék növendékeiből kerültek ki. A tanári testület teljes számban együtt maradt, ez az igazgató iránti bizalom szép példája. Törekedtek a "pozsonyi szellem" ápolására, az intézetet nem újonnan alapított iskolának, hanem a több évtizedes, ragyogó múlttal rendelkező pozsonyi képző jogutódjának tekintették. Tíz év sem telt el, s a cinkotai képző a magyar iskolák dísze lett, tanárnak, diáknak egyaránt kitüntetés volt a képzőhöz való tartozás.
A múlt szellemének ápolását külsőségekkel is kimutatták. A pozsonyi Mária Terézia szobor egy letört darabját az
intézet folyosóján borostyánnal övezett állványon őrizték. A szobák falát pozsonyi képekkel díszítették. Minden
év február 12-én ünnepélyt rendeztek a pozsonyi vértanúk emlékére, és ezekre hivatalos szónokként mindig
pozsonyi személyiséget kértek fel. 1922. május 14-én ünnepség keretében emlékeztek meg a pozsonyi képző
fennállásának ötvenedik évfordulójáról.
Az 1929-es év több nagy eseményt hozott az intézet életében. Január 6-án meghalt Wollmann Emma, az intézet volt
igazgatónője. A temetésen a cinkotai iskolát Novák Eszter és Vitál Margit tanítók képviselték. Koszorút
helyeztek el a volt igazgatónő ravatalánál, a pozsonyi képző volt tanítványai pedig gyűjtést szerveztek.
A befolyt pénzből alapítványt hoztak létre, amelynek díját olyan tanítvány kaphatta meg, aki nemcsak jó
tanulmányi eredményével, hanem magatartásával is példamutató volt. Beszerelték a központi fűtést, és megkapták a
parkot, mert az állam bérbe vette a gyönyörű kertet, mely az 1929-ben elhunyt grófnő tulajdona volt. Ezzel
lehetővé vált a botanikai ismeretek gazdagítása és a kertészkedés, az 1932/33-as tanévben létesített tenisz,
illetve korcsolyapálya a növendékek sportolási lehetőségét bővítette, s így az épület ideális nevelőintézetté
egészült ki.
"A dús növényzetű kert előterében a régi kedves kúriával valóságos paradicsommá teszi a falu közepén
intézetünket. Kora tavasztól késő őszig hangzik a madárcsicsergés és a rigófütty a lila ibolyaszőnyeg, a
rózsaerdő, a tisztás a liliomcsoporttal, a legyezőpálmák, a hatalmas uszályos fenyők, a karcsú, hajlékony
rezgőnyárfák, borostyánnal befutott fatörzsek - csupa beszédes szépség, visszatérő drága emlék az itt lévő és
visszatérő növendékeknek."2.
A szertárak és a könyvtár csak lassan gyarapodott, ezt különböző adományozók - pl. a Magyar Gazdaasszonyok Országos Egyesülete - is segítették, melyek közül Foerster Vilmos: Iskola és jellem - Adalékok az engedelmesség neveléstanához és az iskolai fegyelem átalakításához című könyve megmaradt. A hiányt a tanulók saját leleményességükkel is pótolták, maguk állítottak elő tanszereket és kísérleti eszközöket. A politechnika csírái is kimutathatók voltak: melegágyakat készítettek előveteményezésre, gondozták az üvegházi növényeket, az ablakok és folyosók virágait. A bentlakó növendékek maguk készítették el az intézet függönyeit, a törölközőket, terítőket, konyhatörlőket. Egészségtani gyakorlatok címen rendszeres képzésben részesültek csecsemőgondozásból. A növendékek színielőadásokkal, hangversenyekkel, kiállításokkal gazdagították az iskola kulturális életét. Legnagyobb gondjuk az volt, hogy az épületben nem volt olyan előadóterem, amely nagyobb számú közönséget be tudott volna fogadni.
Az 1935/36-os tanév újra igazgatóváltozást hozott az intézet életében, Tabódy Ida több mint 20 évi igazgatói munka után nyugalomba vonult. Érdemes munkájának elismeréséül a Signum Laudis érdemrenddel tűntették ki. De az igazgatónő nem csupán az intézet érdekében tevékenykedett, hanem a község fejlesztésében is. Modern sportpályát létesített, a tüdőbeteg-gondozó, valamint az anya- és gyermekvédő intézetek számára állami segélyt járt ki. Fridrik Ágoston, a község akkori főjegyzője ünnepi beszédében kihangsúlyozta, hogy "Méltóságod többet tett 16 év alatt ezért a községért, mint évszázadokon át a község földesurai és kegyurai"3. Tabódy Ida egyike volt azoknak, akik arra születtek, hogy sorsokat és intézményeket irányítsanak. Utódjául Medgyesi Zsófia került az intézet élére.
1930 és 1940 között alakult ki az iskola végleges struktúrája. Négy elemi osztály működött, melyek az épület
földszinti termeiben helyezkedtek el. Ezen a szinten volt a védőnő szobája, a betegszoba, a tornaterem,
valamint zenetermek. Itt kapott helyet a fizika, a kémia és a biológia előadóterme, valamint a szülők
fogadására kijelölt terem. Az első emeleti folyosó egyik végén volt az igazgatói szoba és az iroda, a
tanítónőképzősök osztálytermei, a díszterem, valamint a rajzterem. A második emeleten pedig a kollégiumi rész
rendezett be tanulószobákat, hálótermeket, itt voltak a mosdóhelyiségek. Az épület alagsorában voltak a konyhák,
a mosogatószoba, vasalószoba, ruhaszárító, a személyzeti szobák (pl. a szakácsnő, gépész szobája), a kazánház
és a széntárolók, valamint a kollégisták otthonról kapott élelmiszereinek elhelyezésére alkalmas szekrények.
Az oktatás rendje is igazodott a intézmény szerkezetéhez. Az alsó tagozatos osztályokat egy tanítónő vezette, a
képzős osztályok szakrendszerű oktatásban részesültek. Minden képzős hallgató választott magának egy elemistát,
akinek a testi-szellemi fejlődését figyelemmel kísérte, feljegyzéseket készített, és a tanuló szüleivel is
kapcsolatban állt. A képzős hallgatók minden hétvégén elhagyhatták az intézetet, de vidéki otthonukba csak
meghatározott időnként mehettek haza. A kollégisták életét nevelőtanárok felügyelték, akik az intézmény
alkalmazottai voltak.
A képzőben a közismereti tárgyak mellett fontos szerepet kaptak a pedagógiai tantárgyak is. Minden képzős egy
hónapot töltött a számára kijelölt elemi osztályban. Az egy hónapból három hét hospitálással, egy hét pedig
gyakorló tanítással telt el. A tanításra az alsós osztályt vezető tanítóval közösen készültek fel: órarend
szerint beszélték meg a tanítás témáját, és a felkészülés módját. Három nappal a tanítási óra előtt
óravázlatot, az utolsó tanítási órákra pedig tanítási tervezetet kellett készíteniük. Az óravázlat csak az óra
szakmai lépéseit tartalmazta, a tervezet viszont nagyon részletes volt. Le kellett írnia a képzősnek mindazt,
amit az órán el kívánt mondani, meg kellett fogalmaznia a felteendő kérdéseket, majd a kérdésre várható
válaszokat is. A gyakorló órákon bent voltak a növendék osztálytársai, valamint a képzős szaktanárai. Az óra
után részletes megbeszélés, majd értékelés következett. Legelőször az órát tartó növendék mondta el véleményét
saját órájáról: mit sikerült és mit nem sikerült megvalósítania.
Majd az osztálytársai következtek bírálataikkal, őket követte az alsós osztályt vezető tanító, a legvégén pedig
a pedagógiai tárgyakat oktató tanárok közül a kinevezett gyakorlatvezető tanár zárta a megbeszélést, s ő adta az
osztályzatot is. Ez az értékelő jegy beleszámított a növendék félévi vagy év végi osztályzatába is. A jó
pedagógiai felkészültség tette aztán lehetővé, hogy a képesítés megszerzése után munkahelyükön jól tanítsanak.
Az intézet tanulmányi színvonalával, jó tanulmányi eredményeivel az elsők között szerepelt az ország 48
tanítóképzőjének (28 tanítónő- és 20 férfi tanítóképző volt) eredményei között. Ez a tanulók dicséretes
szorgalmán kívül a tanítóképzés időközben végrehajtott reformjának, a tanulmányi idő 5 évre való felemelésének
is köszönhető volt. A kötelességszerű tanuláson kívül és az általános irányú képzés mellett igyekeztek mindenkit
valamilyen irányú speciális képzésben részesíteni. A politechnikai nevelés csírái is kimutathatók, növények
gondozása, terítők, függönyök készítése, ruhájuk megvarrása is hozzátartozott a feladataikhoz.
Nagyon szigorú házirend szabályozta életüket. Ébresztő reggel hatkor, fél nyolckor reggeli, tizenkettőkor ebéd,
délután négyig szilencium és este tízkor villanyoltás volt. A kollégisták életét nevelőtanárok felügyelték,
akik az intézmény alkalmazottai voltak.
A házirend megszabta azt is, hogy milyen öltözéket viselhettek a képzősök. Az első emeleten, a díszterem mellett
lévő táblán helyezték el a kiírást, hogy másnap milyen ruhát kell felvenniük. A meghatározott öltözéken kívül
mást nem viselhettek. Volt hétköznapi és ünneplő ruhájuk, ezekből is többféle. Az ünneplő ruhák egyes darabjait
a növendékek maguk készítették. Például az ünneplő blúz fehér selyemből készült, a hímzést pedig a növendékek
varrták rá. Volt hétköznapi kötényük sötétkék vászonból, melyen a hímzés fehér volt. Télikabátjuk sötétkék volt,
zsinóros, diáksapkájukon az intézet jelvényét viselték. Ebből néhány ruha rajza, vagy fényképe megtalálható a
gimnázium múzeumában.
Hasonlóan a község lakosságához, az intézet növendékeinek nagy része is katolikus volt. Az épülettel majdnem
szemben lévő katolikus templomba vasárnapokon és ünnepnapokon fegyelmezett kettes sorban vonultak át misére.
Az iskola épületében, a mai díszteremben volt egy kápolna, melynek oltárterítőjét még Pozsonyból hozták, de
nagyon kevesen fértek be a kápolnába, így istentiszteletet itt ritkán tartottak. Az intézet hittantanárai
közül került ki nem egy egyházi személy: például Mészáros János budapesti érseki helynök, Shvoy Lajos
székesfehérvári püspök. Gyakran érte kritika az iskolát, hogy az intézet szelleme túl klerikális. Igaz,
a tanári kar és a növendékek zöme is katolikus vallású volt, de az is tény, hogy szélsőséges nézeteket a
testület egyáltalán nem vallott. A katolikus prioritást ellensúlyozta az, hogy az iskola hittanára volt
Raffay Sándor evangélikus püspök is.
A második világháború közelről érintette az intézetet. A tanárok és a tanulók hangulatára egyaránt rányomta
bélyegét az a tény, hogy egyre többször volt az országban légiriadó. Az iskola vezetésének kötelessége volt a
tanulók biztonságának biztosítása, így miután sem az államnak, sem az intézménynek nem volt pénze arra, hogy a
parkban szabályos légópincét építsen, az épület alagsorát alakították át, a falakat pedig boltívvel erősítették
meg.
Az 1941/42-es tanévet tanárhiánnyal kezdték meg, egyrészt az áthelyezések, másrészt a nevelők betegsége miatt.
Az 1942/43-as tanévben a szénhiány okozott gondot, a karácsonyi szünetet is január 21-ig meg kellett
hosszabbítani. 1943. március 29-én elhunyt Tabódy Ida, a szeretett igazgatónő, akinek halála nagyon megviselte
a diákokat és a tanárokat egyaránt. Végakarata szerint kedves iskolája közelében, a cinkotai temetőben temették
el.
1944 decemberében a parkban lévő kastély leégett, az épületet katonai célokra lefoglalták, és csak
1947-ben mentesült a katonai igénybevétel alól. A tanítónőképző növendékei részére ezért helyet
kellett keresni, ahol a tanítás folytatódhatott. A tanulók 1945 és 1947 között a belvárosi Veres Pálné
Leánygimnázium vendégei voltak, a kollégista növendékeket pedig különböző leány- és népi kollégiumokban
helyezték el. 1947 nyarán megindult az épület helyreállítása, így az új tanévet már Cinkotán kezdhették meg.
A legfontosabb feladatokat, mint pl. a gyakorlóiskola újjászervezését, a gyakorlókert és virágkertészet
kialakítását, lépésről lépésre oldották meg.
A helyreállítás mellett tartalmi sikerek is jelentkeztek. Közben az ingadozó iskolapolitika következtében
pedagógiai gimnázium jellege is volt egy-két osztálynak és a megszüntetett zsámbéki tanítóképzőből is helyeztek
át ide néhány osztályt. 1952-től a Teleki Blanka Tanítóképző nevet vette fel az intézmény. Az iskolák
államosítása után megkapták a cinkotai Kultúrház u. 40. szám alatti épületet (evangélikus polgári iskola volt,
ma Batthyány Ilona u. 40.), mely lehetővé tette a gyakorló általános iskola négy felső osztályának
beindítását is.
Az iskola és a diákotthon szétválasztása is ebben az időben kezdődött, a diákotthon önálló intézmény lett,
1959-ig a Kossuth Zsuzsa Leánydiákotthon nevet viselte. A két intézmény kapcsolata igen szoros maradt, hisz a
szétválás után is még sokáig az iskola tanulóiból kerültek ki a kollégium lakói.
1949-ben az oktatási miniszter rendelete szerint a tanítóképző intézeteket át kellett alakítani. Eddig négy éves
képzés volt, az ötödik évben egy éves gyakorló tanítás után képesítő vizsgát tettek, s megkaphatták a tanítónői
oklevelet. Azok a tanulók, akik 1949-ben iratkoztak be az intézménybe, már más rendelet alá tartoztak. ők a
negyedik év végén érettségi vizsgát tehettek, ezzel biztosított lett számukra az egyetemre való felvételi
lehetősége. Az első ilyen érettségiző osztály 1953-ban hagyta el az iskolát. Már érlelődött a minisztérium
képzeletében, hogy a tanítóképzés felső intézményben történjen.
Nagy fordulópontot hozott az 1955-56-os tanév az iskola életében. Ekkor 195 tanulója volt az intézménynek, akik
egyúttal kollégisták is voltak. 1955-ben megjelent a rendelet, mely megszüntette a középszintű tanítóképzést.
Így 1955-től párhuzamosan élt az épületben a tanítóképző és a gimnázium. A tanítónőképző utolsó diákjai
1959-ben végeztek, az első gimnáziumi osztály is ebben az évben érettségizett, az intézmény már Általános
Leánygimnázium pecséttel adta ki az okmányokat. Ezzel az iskola átalakult 12 évfolyamos iskolává. Mivel az
általános iskola nem biztosított megfelelő számú utánpótlást a gimnázium részére, ezért a 12 évfolyamos jelleg
fokozatosan megszűnt, 1965-ben már Cinkotai Általános Iskola, Gimnázium és Leánykollégiumként szerepelt.
1960-61-ben az 5 és fél holdas területből 1900 négyszögöles területet a Cinkotai Általános Iskola létesítésére
igénybe vettek, melyet 11 hónap alatt felépítettek, és ez az iskola fokozatosan átvette a 12 évfolyam alsóbb
8 évfolyamának képzését.
Az iskola vezetői a gimnáziumi osztályok erőteljes fejlesztésére, a szakmai felszerelés nagyfokú modernizálására
fordították figyelmüket. A gimnáziumi profil jelentős változáson ment át, úgy próbálták korszerűsíteni a belső
tartalmat, hogy tagozatos osztályokat alakítottak ki, az általános tantervű osztályokban a képzés 5+1-es
rendszerben folyt, vagyis a hét napján tanórák voltak, egy nap pedig politechnikai képzést kaptak.
Az első kémia-biológia tagozat Magyarországon 1963 előtt három vidéki egyetemi városban létezett, majd 1963-ban
három budapesti gimnáziumban, köztük Cinkotán indulhatott el ez a képzési forma. A tagozatos osztályokban a
politechnikai foglalkozások helyett tartották meg a kémia és biológia gyakorlatokat, heti 2-2 órában. Az első
tanévben még maradt 2 óra a politechnikai foglalkozásra is, a következő években ezt felváltotta a fizika
gyakorlat. A tagozatos tárgyakból kötelező volt érettségi vizsgát tenni. A gyakorlatok tantervét a gimnázium
tanárai (Stollmayer Ákosné biológia, Kecsmár Istvánné kémia, Wolf Györgyné fizika) dolgozták ki, a hivatalos
tantervek csak jóval később jelentek meg. A későbbiek során olyan képzések is indultak, amelyekben már csak az
egyik tárgy szerepelt tagozatosként. A reál tárgyakat tanító tanárok és a tagozatos osztályok teremtették meg
az iskolában a magas színvonalú természettudományos oktatás hagyományait, működésük igen népszerűvé tette a
gimnáziumot a továbbtanulni óhajtó tanulók körében. A tanulók gyakorlatként a Szilas patak növény- és
állatvilágával, vizének vizsgálatával is foglalkoztak, sok éves munkájuk, valamint a kerület lelkes lakosainak
és neves kutatók közreműködésének eredménye a Naplás-tó védetté nyilvánítása lett.
Az említett tagozatok mellett a nyelvi tagozatok kialakítása és működtetése is megindult. A kötelező orosz nyelv
mellett a második nyelv kínálata a többi középiskola ajánlatát magasan meghaladta; latin, olasz, német, angol,
francia nyelvek szerepeltek a lehetőségek között. Ebből adódott, hogy a nyelvi tagozatok is ezen nyelvek közül
kerültek ki, orosz, német, francia, majd olasz tagozatos csoportokat alakítottak ki. A gimnázium vonzáskörzete a
kollégiumi lehetőség miatt szinte országos volt, de a legtöbb tanuló azért budapesti, vagy a közeli
településeken lakott. A vidéki tanulók zöme leány volt, többségük a kollégiumi elhelyezést is igénybe vette.
Ezek a lányok nagyon szívesen választották a nyelvi tagozatot, míg a Gödöllő és környékéről érkezők elsősorban a
reál tagozatok iránt érdeklődtek, hisz többségük a GATE dolgozóinak gyermeke volt. A nyelvi tagozatokon a
nyelvi órák száma heti 8-9 óra volt, az oktatás intenzitása valamint a kis létszámú csoport eredményezte, hogy
a képzés nagyon sikeresnek bizonyult. A nyelvtanárok minden lehetőséget megragadtak a nyelv gyakoroltatására,
külföldi diákcsoportok fogadásával, levelezésekkel, később külföldi diákcserékkel ösztönözték a tanulókat a
nyelv minél jobb elsajátítására. A diákcseréket segítette az a tény is, hogy a gimnázium UNESCO asszociált
iskola volt. A gimnáziumnak francia, német, olasz iskolákkal volt éveken át szoros kapcsolata, ezek a diákcserék
segítették az idegen nyelv megszerettetését, az országok kultúrájának, történelmének, nevezetességeinek
megismerését, bővítette nyelvtudásukat, tájékozottságukat. (Lycée technique de Langon, Gymnasium am Deutenberg,
Liceo "Concetto Marchesi" Padova , Liceo "Dal Piaz" Feltre)
Ezt a 90-es évek második felétől kibővítették külföldi tanulmányutakkal ill. intenzív nyelvtanulással (Anglia,
Franciaország, Ausztria). Anglia: London és környéke, Waels, Tóvidék, Skócia, Franciaország: Párizs, Les Vignes,
Saint-Raphael (Provence). A Socrates program keretében háromoldalú találkozón vettek részt, melynek témája: I.
világháborús emlékhelyek - Németország: Gymnasium am Deutenberg, Berlin; Franciaország: Pontarlier, Verdun;
Magyarország: Szerb Antal Gimnázium.
A tagozatos, majd a későbbi tantervekben a speciális osztályok között sem szerepelhetett sokáig az angol nyelv.
Az 1986/87-es tanévre kapta meg a gimnázium először annak a lehetőségét, hogy speciális orosz-angol csoport
induljon, vagyis a diákok mindkét nyelvet magas óraszámban tanulhatták, és az egyik nyelvből speciális szinten
tehettek érettségi vizsgát. A kísérleti csoportot a Főváros engedélyezte, eredményességéről a 4 év alatt letett
nyelvvizsgák száma, valamint a felvételi eredmények beszélnek. Elsősorban ezeknek a nyelvi osztályoknak a
munkáját segítették az idegen anyanyelvű tanárok (olasz, német, angol, francia).
A szertárak fejlesztése mellett a legkorszerűbb biológiai és kémiai laboratórium, valamint nyelvi labor
létesült a Fővárosi Tanács V.B. Oktatási Főosztályának komoly anyagi támogatásával. A modern felszerelések és a
kiváló pedagógusok munkája eredményezte, hogy a tanulók továbbtanulásra való felvételizése eredményes volt,
elsősorban a reál tárgyak ismeretét igénylő szakok területén. Ezekből az osztályokból igen sok orvos,
állatorvos, kutató, tanár került ki. A kialakult személyi és tárgyi feltételek igen sok hátrányos helyzetű
kollégista és bejáró tanuló számára tette lehetővé az átlagosnál jobb előrehaladást a kémia, biológia, orosz,
francia és német nyelv terén.
Az általános tantervű osztályok egy gyakorlati nap keretében dísznövénytermesztéssel, kisállattenyésztéssel
foglalkozhattak, kerámiázást vagy üvegcsiszolást tanulhattak. A képzés a gimnázium parkjában, illetve a
Kultúrház u. 40. alatti "kisiskola" termeiben folyt, jól felszerelt műhelyekben, üvegházakban. Ezek a képzési
lehetőségek nagyon sok tanulónál a munkába való elhelyezkedést könnyítették meg. A kerámiázást, iletve
üvegcsiszolást Apostol Péter és felesége művészi szinten oktatta.
A gimnázium 1969-ben felvette Szerb Antal nevét, 1970-ben megalapították a Szerb Antal Emlékérmet, melyet a
kimagasló pedagógiai munkáért kaphatta a pedagógus nyugdíjba vonulásakor, illetve kimagasló tanulmányi
eredményért, a közösségért végzett munkáért a végzős tanuló. 1977 szeptemberében a Kulturális Minisztérium
ajándékaként a gimnázium megkapta Ligeti Erika művésznő Szerb Antalról készített emlékplakettjét, ennek
másolatait lehetett adományozni a későbbiekben emlékéremként. 1977 szeptemberében a Kulturális Minisztérium
Vilt Tibor szobrászművész Szerb Antalról készített mellszobrát is a gimnáziumnak adományozta, melyet a parkban
állítottak fel. A szobor avatásán Sőtér István akadémikus méltatta Szerb Antal pályafutását, munkásságát,
beszédében a szoborról így nyilatkozott: "...idézze mindig emlékezetünkbe az embert és azt a kort, mely Szerb
Antalnak és körének jóvoltából legmodernebb irodalmunk felejthetetlen ifjúkora lehetett. Vilt Tibor megkapó
alkotásán Szerb Antal tekintete éber és nyugodt, biztonsággal tekint szembe valamivel, ami közeledik felé, s
amivel szemben ő magát tragikus fölényben érzi. A művész a szobor talapzatául a műtermi szobrász-állványt
választotta, s ezzel a szobrot mintegy kivonta a mi térségünkből, hogy visszavigye a műterem - a műhely terébe.
Ebben a térben érezte magát mindig legotthonosabban Szerb Antal is..." Közel húsz év múlva a gimnázium egyik
volt diákja, Világhy Árpád, egy új, bronz mellszobrot készített és adományozott volt iskolájának. Ezt a szobrot
lehet látni az épület első emeletén.
A hetvenes években a középiskolák kötelező közhasznú munkát végeztek minden évben egy hétig. A gimnázium ezt a
feladatot legtöbbször az épülethez közeli Cinkotai Aranykalász Termelőszövetkezetben végezte, ahol lehetőség
volt paradicsom vagy burgonya betakarítására. De próbálkozott ipari munkával is, erre az Orion Gyár adott
lehetőséget. Ennek az volt a hátránya, hogy csak kisebb csoportokat tudott a gyár foglalkoztatni, így a munka
időben széthúzódott. A legsikertelenebb próbálkozás a vidéki almaszedés volt, amely elsősorban az időjárás miatt
bukott meg. A közhasznú munkák egyrészt lehetőséget adtak a tanulók sokoldalúbb megismerésére, másrészt a diákok
egymást segítő, összetartó erejét is próbára tette, illetve erősítette.
A gimnáziumban, a kor igényének eleget téve esti és levelező gimnáziumi tagozat is működött. Az évek során több
száz olyan dolgozót juttatott el az érettségihez és adott ezzel lehetőséget felsőfokú tanulmányok folytatására,
akik valamilyen oknál fogva saját korosztályukkal együtt nem tudták vállalni a gimnáziumi képzést. A tanítás
kihelyezett osztályokban és a kerület központjában lévő intézményben folyt 1983-ig, amikor a csökkenő létszám
miatt a még meglévő osztályok a gimnázium épületében befejezhették tanulmányaikat, de új osztályok már nem
indultak.
A hetvenes évek közepén megszűnt a politechnikai oktatás, új tantervek, iskolapolitika kezdődött. Erőteljes
körzetesítéssel a gimnáziumtól elvették azt a lehetőséget, hogy a Pest megyei jó képességű tanulók ebbe az
iskolába jelentkezzenek és a kollégiumot feltöltsék. Egyre több más iskolába járó tanuló került a kollégiumba,
elsősorban szakközép- ill. szakmunkásképzős. A gazdaságilag különvált, de egy épületben tevékenykedő intézetek
között ezért sok konfliktus alakult ki. A kollégiumi létszám fokozatos csökkenésével erőteljesen megindult a
gimnázium terjeszkedése a második emelet felé. Egyre inkább ráfizetéses volt a kollégium üzemeltetése, ezért a
Fővárosi Tanács Művelődésügyi Főosztálya a megszüntetés mellett döntött. 1985-ben a kollégium elköltözött, a
használható berendezési tárgyakat magával vitte, a konyhai gépeket leszereltette. A Gimnázium a teljes második
szintet így elfoglalhatta, s immár egyedüli lakója lett az épületnek.
Az 1986/87-es tél sok kellemetlen meglepetést okozott kemény hidegével és sok havával. Ez tette nyilvánvalóvá a
fenntartó számára, hogy nem halogathatja tovább az épület fűtésének modernizálását, valamint a teljes felújítást. 1962-63-ban már volt egy részleges felújítás, ahol a födém megerősítése volt a fő cél, de nem történt meg a teljes épületben. Most ismét néhány terem födémerősítése mellett bevezették a gázt, becsatlakoztatták a víz- és csatornarendszerbe az épületet, és végre megoldották a 80 éve húzódó problémát, a tornaterem felépítését.
A felújított, átalakított második emelet és alagsor mellett az épület egy impozáns, 40x20 méteres
tornacsarnokot kapott. Az épület 4 szintjén kb. 4200 m2 területet lehetett hasznosítani az oktatásban.
Az osztályok külön tanteremmel rendelkeztek, a 21 terem mellett szaktárgyi előadók, kémia labor, díszterem,
számítástechnikai termek, többhelyiséges könyvtár, ebédlő, kondicionáló terem, orvosi szoba, több kiscsoportos
foglalkozásra alkalmas terem, szertárak, tárolók, tanári szobák, irodák kaptak helyet.
Az alagsorban modern tornaöltözők, gázkazán, tanulói szekrények mellett tanításra is alkalmas helyiségeket
alakítottak ki. 1992-től a kisiskola épületét az evangélikus egyház visszakapta, az ottani foglalkozásokat a
főépületben kellett megoldani.
A gimnázium a tanulólétszám megtartása, illetve a társadalmi, szülői igény megvalósítása, teljesítése miatt sok mindennel próbálkozott, melyek között voltak sikeresek és kevésbé jók. Jó döntés volt a kísérleti gyakorlati fakultációk megindítása, pl. a pedagógiai vagy a közgyűjtemény-kezelői, később a könyvtárosi fakultáció vagy a gép- és gyorsírás oktatása. Ezek a képzések a tanulók közvetlen munkába állását segítették, illetve a pedagógiai előképzés megkönnyítette a tanítóképző főiskolákba való bejutást, a többi pedig egyéb szakirányú képzéshez volt az első lépcső. A gimnázium tanulói közül mindig kiemelten sokan jelentkeztek tanárképző intézményekbe, a nyelvi jó képzés, illetve a reál tárgyak szeretete miatt. Így ezek a kezdeményezések sikeresnek mondhatók. Kevésbé jó emlékű a jó sportolók tanulmányait megkönnyíteni akaró sporttagozat, vagy a közszolgálati osztály, melynek működtetéséhez a Fővárosi Rendőrfőkapitányság nyújtott segítséget. A közszolgálati osztály tanulói az általános gimnáziumi követelmények mellett jogi, rendészeti, önvédelmi ismereteket is szereztek, magasabb óraszámban tanulták az idegen nyelvet és számítástechnikából is alapfokú ismereteket kaptak. Ezek az osztályok egy-egy csoport leérettségiztetésével elhaltak.
A profil megfelelő választása mellett a gimnázium testülete sokat tett a módszerek fejlesztéséért is.
A tanulókkal való differenciált foglalkozás kiemelt szerepet kapott. A tanulók számával párhuzamosan a
tanulócsoportok száma és létszáma is nőtt, a csoportbontások terén a törvények adta lehetőségeket maximálisan
kihasználták. A matematika szakos tanárok munkaközössége elsőként kezdett szintenkénti csoportbontással
foglalkozni. Ez azt jelentette, hogy a tanulók nem létszámosztás alapján, hanem tudásuk szerint nyertek
besorolást. A tanárok azonos tanterv, azonos tanmenet, azonos tankönyv alapján haladtak, az órák évfolyamszinten
azonos időben voltak. A témazáró dolgozatok is évfolyamszinten íródtak, azonos feladatsorral, azonos értékelés
alapján. Így minden lehetőséget biztosítottak a csoportok közötti zökkenőmentes átjárhatósághoz. Meghatározott
időszakonként felülvizsgálták a csoportba sorolásokat, s ha kellett, módosítottak rajta. A csoportok létszáma
nem volt egyenlő, a legjobb és a leggyengébb csoportok voltak a legkisebb létszámúak. A csoportok létszáma és a
közel azonos szintű tudás jobban lehetővé tette az egyéni bánásmód lehetőségét, több idő jutott egy-egy tanulóval
való foglalkozásra. A jobb csoportokban több összetett, nehezebb feladatot tudtak megoldani, mert a kevésbé
tehetségesek nem lassították az ütemüket. A gyengébbek pedig a több gyakorlás következtében az alapokat
biztonsággal elsajátították, a több egyéni foglalkozással pedig a lemaradást lassítani, a felzárkózásukat
pedig segíteni lehetett. A munkaközösségek ennek a csoportbeosztásnak köszönhetik elsősorban, hogy az új
tantervek és a lecsökkentett óraszámok ellenére meg tudták tartani az elért eredményeiket, a matematika már
rég nem "buktató" tárgy, az érettségiken több, mint 10 éve nem volt bukás. A jobb csoportokban kialakult
egészséges versenyszellem pedig sok sikeres felvételi vizsgát eredményezett. A szintenkénti csoportbontás
szinte megelőzte az emelt és közép szintű képzést, így a matematika-munkaközösség erre a képzési formára
zökkenőmentesen tudott átállni.
A 90-es évek elején új igény jelentkezett elsősorban a szülőknél, ez pedig a hat-, illetve nyolc- évfolyamos
osztályok, iskolák kialakítása volt. A gimnázium felismerte ezt, felmérések és alapos átgondolás után a hat
évfolyamos képzés mellett döntött, melyre 1994-ben engedélyt kapott. A képzés nagyon sikeresnek bizonyult,
többszörös lett a túljelentkezés, így a kezdeti 1 osztály helyett már a második évben 2 osztályt kellett
indítani. Az oktatás a kerettantervre épülő egyedi tanterv szerint folyik jelenleg is.
Ezekben az években kezdődött az előkészítő tanfolyamok szervezése is az általános iskolából a gimnáziumba
jelentkezőknek, mely nagyon gyorsan népszerűvé vált. Minden ősszel 150-200 jelentkező vett részt ezeken a
foglalkozásokon, mely eredményes, színvonalas képzés lett. Olyan diákok is szívesen választották ezt a
tanfolyamot, akik speciális képzést nyújtó középiskolákba szerettek volna bejutni, de ott nem szerveztek
előkészítőt (Szent István Gimnázium, egyházi iskolák). A felvételire jelentkező tanulók száma ugrásszerűen
megnőtt, egyes szakokon öt-nyolcszoros lett.
A kerettantervek bevezetése ismételt változásokat hozott, melyeket a gimnázium az eddigi rendszerébe,
pedagógiai elképzelésébe, hagyományaiba jól bele tudott illeszteni. A kötelező tanórák mellett a választható
tárgyak között a nyelvek, reál tárgyak, gazdasági képzésre jelentkezéshez segítséget adó tárgyakat találhatunk.
A gimnázium egyik legsikeresebb korszakából adódott a természettudományos gondolkodás tisztelete, ezért
továbbra is fontosnak tartották, hogy alapképzésben és emelt óraszámban is tanulhassák a diákok a biológiát,
fizikát, kémiát, földrajzot.
A 2004/05-ös tanévben a minisztérium lehetőséget adott a középiskoláknak nyelvi előkészítő osztályok indítására,
ezzel a lehetőséggel élt a gimnázium is, és megindította az angol nyelvi előkészítő osztályát.
Az oktatáshoz szükséges tárgyi feltételek biztosítása mellett kiemelt szerepet kapott a fejlesztésnél a
könyvtár állományának növelése, a nyugodt, kulturált olvasóterem kialakítása. A kezdetben egy kisebb méretű
teremből álló könyvtár az évek során egy 4 egymásba nyíló teremből álló, előtérrel rendelkező, modern
technikával ellátott együttessé fejlődött. "Az iskolai könyvtár az iskola szerves része, olyan szellemi háttér,
amely eszközrendszerével segíti az iskola pedagógiai programjában megfogalmazott célok és feladatok elérését" - olvasható a könyvtár Szervezeti és működési szabályzatában. Gyűjtőkörének meghatározó tényezője, hogy az intézmény peremkerületi gimnázium. Fő gyűjtőköréből néhány: pedagógia, szaktudományok segédkönyvei, gimnáziumi tankönyvek, tanári segéd- és kézikönyvek, házi olvasmányok, a világ- és magyar irodalom klasszikusainak munkái, az iskola névadójának művei, az iskola tanárainak, tanítványainak szellemi termékei, stb.
A gimnázium nagy figyelmet fordított a tanárok rendszeres továbbképzésére, nyitott volt új módszerek
kipróbálására, kísérletekben, felmérésekben való részvételben. A nyelvek oktatásánál szinte mindig
csoportbontásban folyt az oktatás, hogy minél eredményesebb legyen, de más tárgyak tanításánál is törekedett a
csoportok kialakítására. Elsőként a matematika oktatásánál vezették be a szintenkénti csoportokban folyó
tanítást, melyet aztán néhány más tárgynál is alkalmaztak. A szintenkénti csoportokban folyamatos konzultáció
folyik a csoportvezetők között, az átjárást a közös tanmenet, az együtt haladás és az évfolyamszinten írt
dolgozatok biztosítják. A csoportbontást a felsőbb évfolyamokon az emelt szintnél is megtartották, nem sok
olyan középiskola van a fővárosban, amelyik biztosítani tudta az emelt szinten matematikát, történelmet,
fizikát tanuló tanulóknak, hogy a 11. és 12. évfolyamon külön csoportot alkothassanak, de itt sikerült.
Ha végiggondoljuk a 100 év történetét, nem lehet nem észrevenni, hogy bizonyos elemek, mint pedagógiai
hagyományok végigkísérték az iskola életét. Minden iskolatípus kiemelt szerepet adott a nyelvek sokrétű,
sokszínű oktatásának, legyen az alap vagy magasabb óraszámban oktatott. Hasonlóan a reáliák is mindig
megjelentek, legyen a neve akár tagozat, akár speciális, vagy fakultáció, orientáció, emelt óraszámú tárgy. A
rászorulók, tehetségek felkarolása is mindig szerepet kapott, és nyitott volt az újdonságok iránt, mindezt úgy,
hogy megtartotta a régiből, ami jó volt. Kihasználta a környezete adta lehetőségeket, a kertet, mind a sport,
mind az oktatás, illetve a szabadidő hasznos eltöltése szempontjából.
Hagyományokat az iskola életének más területén is találhatunk, melyek már közismertek. Mindig kiemelkedően jó
volt a tanár-diák viszony, a diákszervezetek jól működtek. A diákönkormányzat fő tevékenységi területe mindig a
programok szervezése, a jogok és kötelességek érvényesítése és az iskolavezetéssel való együttműködés volt. Az
iskola hagyományosan igyekszik jó kapcsolatot kiépíteni a tanulók szüleivel is. Nem csupán a diákokról és
előmenetelükről szóló tájékoztatást tartja elengedhetetlennek az iskolavezetés, hanem azt a kölcsönös
információcsere-lehetőséget biztosító formát is, amelyben a szülők igényeiknek, értékelésüknek hangot adhatnak a
Szülők Közössége és az Iskolaszék keretében. Az iskola általános pedagógiai céljai is megfelelnek a
hagyományoknak:
- a tanulói személyiség sokoldalú és harmonikus fejlesztése testi és szellemi és erkölcsi szempontból
egyaránt,
- az esélyegyenlőség biztosítása,
- az általános műveltség, korszerű szaktudás kialakítása.
Igyekszik az intézmény nevelőtestülete fejleszteni a diákok helyes önértékelését, a kötelességtudat és
értékorientáltság kifejlesztését, a szolidaritás és a tolarencia készségét.
Szép hagyomány a ballagás is, mely szintén a kert adta lehetőségeket is bőségesen kihasználja, és a ballagás
során Szerb Antal szobránál egy szál virágot helyeznek el. Új hagyomány, hogy a ballagás előtti napon a
tantestület vendégül látja a ballagó diákokat egy kerti vacsorán, mely előtt a diákok szerenádot adnak az
erkélyen tartózkodó tanároknak. Egyre sokszínűbb a szalagavató bál, ahol a tizenkettedikes osztályok bemutatják
táncaikat, de szívesen lépnek fel a műsorban zenében, táncban tehetséges tanulók is. De más lehetőség is
biztosított a tehetségek megmutatására az év folyamán; szavalóverseny, tantárgyi versenyek mellett az 1995-től
induló Tehetségkutató Gála, amikor az épület falain, tárlóiban a diákok különböző művészi alkotásai tekinthetők
meg, illetve a Díszteremben láthatók, hallhatók. A hagyományos Ki mit tud? évekig a kezdő évfolyamosok
bemutatkozó estje volt, az évek során nagy átalakuláson ment át, s ma már játékos vetélkedők sorozata, melyet a
második éve a gimnáziumban tanuló diákok rendeznek a kezdő évfolyamosoknak.
Új hagyomány a Pizsamaparti, mely óriási népszerűségnek örvend a tanulók körében, valamint az 1994 óta rendezett
Gólyatábor, mely a Balaton mellett, 5 napos programot biztosít a kezdő diákoknak. A sport-, túlélő-, mese- és
záró napok mellett arra is törekedtek, hogy a gimnáziumi életbe is betekintést nyújtsanak. A tanárok, köztük a
leendő osztályfőnökök munkáját 8-10 öregdiák is segíti.
Nyáron a már említett tábor mellett más táborokat is szerveznek, evezős és kerékpártábor színesíti a nyári
szünidő eltöltését. A kerékpártábor Magyarország tájegységeinek a megismerését is céljai közé tűzte, így jártak
már a Balaton környékén, a Fertő-tónál, a Tisza-tónál, az őrségben és a Rábaközben.
A "sportos" táborok mellett alkotótábort is szerveznek 1991 óta Ráktanyán. Az első évben a résztvevők egy része
agyagtárgyakat készített és égetett ki, mások fafaragással, grafikák készítésével foglalkoztak. A létszám
megnőtt, a választék bővült, a kézművesség bőrözéssel, csont- és fémmegmunkálással, népi fafaragással, a
képzőművész-kör akvarell- és pasztellfestéssel, linóleummetszéssel, fotózással bővült. A tábor sikeréhez
nagyban hozzájárultak a művészeti vezetők, táborvezető tanárok és öregdiákok.
Szép hagyománnyá vált az is, hogy a karácsonyi hangversenyre és az évzáróra a nyugdíjas és régi tanárokat is
meghívják, akik örömmel látogatnak vissza volt iskolájukba. De ellátogatnak más iskolai rendezvényre is, ha a
tanulók vagy a testület meginvitálja őket.
A tanítónőképző Évkönyvben számolt be a tanév eredményeiről, eseményeiről. 1983-ban a Minisztertanács
Tájékoztatási Hivatala III/2502-21/1983. számmal engedélyezte, hogy a gimnázium ABLAK címen diákújságot
jelentethessen meg és terjeszthesse. Az újságot a gimnázium házi nyomdájában, rotaprint nyomdatechnikával
állították elő évente két alkalommal. Állandó rovatai az Irodalmi rovat, a Figyelő és a Sport voltak, így
lehetőség volt események, megemlékezések, tanulói alkotások, könyvtári híradó, művészekkel készült riportok
közzétételére. Később egyre ritkábban jelent meg az újság, a tanulók verseinek, alkotásainak megjelentetését a
Cinkotai Csillagok kiadványuk vette át 1994-től. Ennek külön kiadását képezte 2004-ben Orbán Adorján
magyar-latin szakos tanár verseskötete, melyet Hanula Judit volt rajztanárunk pasztell- és akvarell képei
díszítettek. Orbán Adorján a kötet elején így írt: "...Nem vagyok költő, csak megérintett valami, amit ki kell
mondanom. Mikor az öreg masina akadozni kezdett, eszembe jutott, hogy akár le is állhat, de ilyen gondolattal
nem szabad megbarátkozni. Ez lehetett az a kegyetlen nyomóerő, ami a verseket kihozta belőlem..."
Az újság hagyományát folytatta a gimnázium Évkönyve, mely eleinte fénymásolással (1993-tól) és házilagos
kiadásban jelent meg, s a példányokat csupán reprezentációra használták. Egy pályázat és az intézmény
hozzájárulása tette lehetővé, hogy az évkönyv a későbbiekben (2001-től) nyomdai úton készülhetett el.
Az évkönyv fejezetei felelevenítik a múltat, beszámolnak a jelenről, de a jövő terveiről is. Állandó fejezete a
"Szerb Antaltól Szerb Antalról", mellyel a névadó iránti tiszteletünket kívánják kifejezni. Az évkönyvek
utolsó fejezete a "Lapozgató", amely a tanév eseményeiről készült fényképeket tartalmazza.
2001-ben gimnázium Szerb Antal születésének századik évfordulójára nagyszabású ünnepséget rendezett.
A budapesti Petőfi Irodalmi Múzeum rendelkezésünkre bocsátotta anyagát, s azt ajándékképpen meg is kapták.
Felvették a kapcsolatot Szerb Antal lányával, dr. Horváth Istvánnéval, aki részt vett az ünnepségen.
Szerb Antal kötetekkel ajándékozta meg a könyvtárat, s azóta is tartja a kapcsolatot az iskolával.
A hagyományok ápolásához tartozik az iskola történetének megismerése érdekében kezdett anyaggyűjtés. Az anyagot az épület raktáraiban, irattárában talált dokumentumok, a testület tagjainál lévő emlékek és az intézetből származó tárgyak alkották, ezeket rendszerezték, és egy teremben állandó tárlatot, múzeumot alakítottak ki. A gyűjtött anyagban találhatók olyan kerámia dísztárgyak, amelyeket a régi hallgatók maguk készítettek, üvegtárgyak, melyeket itt csiszoltak. De találhatók itt régi szemléltetőeszközök, a tanítónőképzősök által készített terítők, fényképek, stb. Ez a kis múzeum azóta az egész kerületben ismertté vált. Az is bizonyítja az intézmény és parkja jelentőségét, hogy a múzeumi világnap alkalmával nyitva kell tartani az épületet és a parkot, hogy bárki bejöhessen, és megtekinthesse azt. Az iskola vezetése tanárok és tanulók ügyeletével biztosítja az udvarias vendéglátást és a szakszerű kíséretet.
1993 óta minden év szeptember harmadik szombatján nosztalgiadélután van az iskolában, amikor szívesen látnak
minden régi és új diákot, tanárt. Jó érzés látni a mosolygó vendégeket, akik csoportokba gyűlve mesélnek
emlékeikről. Van miről, hiszen ők mindnyájan az intézmény régi tanítványai, munkatársai.
Valamennyi vezető az iskola tárgyi és személyi feltételeinek fejlesztésére törekedett, továbbá minden
igazgató igyekezett az iskola hagyományait megerősíteni és bővíteni. Ennek eredménye az, hogy a Szerb Antal
Gimnázium a közeli kerületek és az agglomerációs övezet lakóinak kedvelt iskolája. Jelenleg 21 osztály 652
tanulóval működik az iskolában, és 50 tanár oktathat az intézményben.
Az épület 100 éves fennállása alatt csupán kilenc igazgató váltotta egymást. Ez az állandóság hozzájárult a
nyugodt, stabil pedagógiai munkához, amely az iskolát mindig is jellemezte.
Tabódy Ida | |
Meggyesi Zsófia | |
Bódi Ferenc | |
Kalmár Ferenc | |
Péner Istvánné | |
Kovács Dénes | |
Halmos László | |
Dr. Kovács Kálmánné | |
Inotai István |
Felhasznált irodalom:
1. A Magyar Gazdaasszonyok Országos Egyesületének évkönyve 1875-76. Bp.: Rudnyánszky: 1886. Alapszabály 2. paragrafusa
2. Évkönyv 1932/33.
3. Évkönyv 1935/36.